חרדת בחינות זיהוי וטיפול מה עושים?

 עמוד הבית / מאמרים / לתלמיד/סטודנט / חרדת בחינות זיהוי וטיפול מה עושים?
חרדת בחינות זיהוי וטיפול מה עושים?
חשוב לדעת כי, חרדת בחינות הינה נרכשת וניתן להפחיתה בצורה משמעותית באמצעות שימוש בכלים הנכונים.
חרדת בחינות זיהוי וטיפול מה עושים?
תקופת הבחינות הולכת ומתקרבת בצעדי ענק. איזה לחץ! מה עושים? כיצד מתמודדים?

חרדת בחינות מוגדרת כמצב בו האדם חווה רמת לחץ גבוהה במבחנים. הלחץ גורם לכך שרוב המשאבים של האדם מגויסים על מנת להתמודד עם החרדה ולא נשארים מספיק משאבים כדי להתמודד עם הבחינה. חרדת בחינות יכולה לבוא לידי ביטוי בסימנים פיזיולוגים (לא בהכרח), בבלק אווט (שכחת החומר בזמן המבחן), במחשבות שליליות של האדם על עצמו ובירידה בריכוז. הגורמים לחרדה יכולים לנוע החל מכישלונות קודמים, וכלה במסגרת לימודית מלחיצה, לקויות למידה, או גורמים פסיכולוגים אחרים.
 מחקרים מראים כי, כאשר הלחץ של הנבחן נמוך ביותר (סוג של אדישות) הביצועים בינוניים, כאשר הלחץ ברמה בינונית הנבחן מגיע להישגים אופטימלים, וכאשר הלחץ גבוה ההישגים יורדים בצורה משמעותית. מכאן אפשר לראות כי הלחץ איננו דבר שלילי, והוא אף מסייע להצלחה במידה מסוימת. הבעיה מתחילה כאשר הלחץ מגיע לדרגה הגבוהה ואז האדם יכול להיכשל במבחנים בהם הוא יודע טוב את החומר. כל אדם כמעט חווה לפחות פעם אחת מצב של חרדה גבוהה במבחן, אך כאשר התופעה חוזרת על עצמה כדאי ורצוי לטפל בה.
 
טיפול בחרדת בחינות
 
חשוב לדעת כי, חרדת בחינות הינה נרכשת וניתן להפחיתה בצורה משמעותית באמצעות שימוש בכלים הנכונים. להלן כמה טיפים שימושיים על מנת להפחית את החרדה בבחינות:
 
1.למידה נכונה במהלך הסמסטר מפחיתה חרדות לפני ובזמן המבחן. למידה נכונה פירושה: מעקב שוטף אחרי החומר, אי יצירת פערים לימודיים ותכנון זמן המשלב בין שעות פנאי לבין לימודים.
 
2. פעילות גופנית סדירה והתנסות בתרגילי הרפיה מסייעים בהפחתת החרדה.
 
3. אכילת פחמימות (שימו לב, לא שוקולד וקפה) משפרת את הריכוז ואת מצב הרוח. מסייעת בהפחתת החרדה.
 
4. חשיבה חיובית של הסטודנט לגבי עצמו ולגבי סיכויי הצלחתו בבחינה מפחיתה חרדות. ניתן להעזר באיש מקצוע על מנת ליצור שינוי בדפוסי החשיבה.
 
5. ערב לפני מבחן מומלץ לא ללמוד, אלא לעסוק בפעילות שקטה כגון צפייה בסרט או הליכה. הימנעו ממסיבות סוערות אל תוך הלילה.
 
6. כדאי לישון כ- 8 שעות בלילה שלפני המבחן ולקום כשעתיים לפני המבחן- אז הגוף והמוח מצויים בתפקוד אופטימלי.
 
7. להימנע מקבוצות לחץ לפני המבחן. מכירים את הסטודנט שבדיוק לפני הבחינה מספר לכולם כמה הוא למד ומביא איזו שאלה מפוצצת ומלחיץ את כולם? אם כן, אז התרחקו ממנו.
 
8. בזמן הבחינה- לא לפתוח מייד את מחברת הבחינה, אלא להשתמש בחמשתהעוגנים הבאים: לרשום במחברת הטיוטה "עוגנים" כגון: תרשימים של חומר הלימוד, נוסחאות שלא מופיעות בדף הנוסחאות, לרשום בטיוטא מחשבה מחזקת כגון: "אני מסוגל להתמודד עם הבחינה כי יש לי כיום ידע וכלים", לדמיין תמונה מרגיעה של ההרפיה, לתת מקום ולגיטימציה לפחד, לשתות מים ולאכול משהו קטן.
 
9. לקרוא טוב את ההוראות לפני שמתחילים לפתור את המבחן. שימו לב! 70% מהטעויות בבחינה נובעות באי קריאת ההוראות.
 
10. כל פעם שהלחץ גובר, לסגור את מחברת הבחינה ולחזור לעוגנים בסעיף 8. (טיפ מספר אחד בהתמודדות עם בלק- אווט בבחינה).
 
11. לאחר פרסום תוצאות הבחינה מומלץ ללכת לחשיפת המבחנים, אפילו אם יש לך נטייה להעלים ולהתעלם מהבחינה. למידה מטעויות הינה המפתח להצלחה.
 
כדי לשמוע את הטיפים בנושא חרדת בחינות בקובץ אודיו צפה בוידאו


 
 
למידע על טיפול בנושא של  חרדת בחינות 
 
 
תלמיד/סטודנט היית רוצה לדעת:
 
מהי הדרך הטובה ביותר עבורך ללמוד (באמצעות שאלון לבדיקת סגנונות למידה) 
 
>> כיצד להתנהל בזמן הרצאה כך שתבין ותזכור יותר
 
>> כיצד ללמוד בבית באופן עצמאי כך שתלמד פחות זמן ותזכור יותר טוב
 
>> איך הגישה שלך משפיעה על הציונים שלך ומהי הגישה המנצחת
 
כדי לקבל במתנה את המדריך לסטודנט לשיפור הקשב והריכוז

↓↓↓
לחץ כאן

 
הורים, הייתם רוצים לדעת
 
 
>> למה כל הלחץ על הילד שיכין שיעורים לא באמת עוזר לכם
 
>> למה חבל על הכוח שלכם כשאתם מנדנדים לילד שיכין שיעורים
 
>> כיצד לסייע לילדכם לשפר את הריכוז שלו כך שילמד יותר טוב
 
>> כיצד לסייע לילדכם לשפר את יכולות ההתארגנות שלו כך שיהיה יעיל יותר
 
>> כיצד לשבת עם הילד על שיעורי הבית ולהישאר מאוזנים ושפויים
 

 
כדי לקבל במתנה מדריך להורים- כיצד לסייע לילד לשפר את הריכוז שלו, יש ללחוץ כאן
 

לרכישת הספר החדש של אלה ארנון "קל בחומר- להצליח ללמוד כל אחד יכול" לחץ כאן

 
 
 
 הכתבה מתוך מגזין "צ'ופצ'יק"
 כותבת המאמר: אלה ארנון
 
 

 

 
 
 
 
 

אודות מרכז ההכשרות

מרכז ההכשרות - " זווית שונה ללמידה" בהנהלת אלה ארנון,  נותן מגוון שירותים בנושאים של: מיומנויות למידה , טיפול בחרדות, טיפול בהתקפי כעס, שיפור התקשורת הזוגית והמשפחתית ועוד. ניתן לקבל את השירותים בדרכים שונות כגון: כגון: טיפולים אישיים, טיפולים זוגיים, טיפולים משפחתיים, ייעוצים והדרכות הורים, סדנאות, הרצאות, קורסים וירטואלים ,ספרים וחוברות.


קרא עוד

אירועים בתמונות