מריבות בין אחים

מריבות בין אחים
תם יושבים בבית בניחותא. מפנטזים על כוס קפה תוך כדי קריאת העיתון (דיל במבצע!!), פתאום נשמעות צפירות עולות ויורדות ברחבי הבית. אתם עושים חישוב מהיר היום זהו לא יום הזיכרון, לא פרצה מלחמה חס וחלילה והמסקנה ברורה היא- האיום הוא מבפנים! הילדים רבים! הציללללו….
הזמן- שבת בבוקר. אתם יושבים בבית בניחותא. מפנטזים על כוס קפה תוך כדי קריאת העיתון (דיל במבצע!!), פתאום נשמעות צפירות עולות ויורדות ברחבי הבית. אתם עושים חישוב מהיר היום זהו לא יום הזיכרון, לא פרצה מלחמה חס וחלילה והמסקנה ברורה היא- האיום הוא מבפנים! הילדים רבים! הציללללו….
 
המושג מריבות אחאים מתייחס לעוינות ולקנאה שאחים ואחיות מפתחים זה כלפי זה. הסיבות למריבות כוללות: חילוקי דעות לגבי הדרך לפתרון בעיות, דרך להשגת תשומת לב מההורים, הוצאת המטען של הילד כנגד הוריו על אחיו, תחרותיות, חיקוי ההורים ועוד. הורים רבים חשים אכזבה רבה כאשר ילדיהם רבים משום שהם מאמינים כי התופעה משקפת היעדר מערכת יחסים הרמונית בבית. חשוב לזכור כי התופעה היא נורמלית. מחקרים מראים כי, תכיפות המריבות עולה עם גיל הילדים (הורים לילדים קטנים- ראו הוזהרתם!). כמו כן, התכיפות עולה בקרב אחאים הקרובים בגיל ובני אותו מין.
 
דרכי מניעה למריבות בין אחים
 
1. אהבה יחודית ובלעדית- לתת לכל ילד להרגיש נאהב ובעל ערך בזכות עצמו.
2. לנהוג בילדים בהגינות. להשתדל להימנע מהשוואות והפליות.
3. זמן ביחידות- להקדיש לכל ילד זמן בנפרד עם ההורה.
4. מתן פרטיות- להעניק לכל ילד פרטיות רבה ככל האפשר. נסו לארגן חדרי שינה וארונות נפרדים לפי הצורך.
5. איסור הלשנה- להדריך את הילדים להימנע מהלשנות.
6.מועצת המשפחה- הקימו מועצה משפחתית, הנפגשת בזמנים קבועים לשל שיחה, בירור ותכנון.
 
 
דרכי התמודדות בזמן מריבות בים אחים
 
1. התעלמות- אם נראה לכם שהילדים המתקוטטים שווים פחות או יותר בכוח, רצוי להניח להם ליישב את המריבות בינם לבין עצמם. בדרך זו יפתחו מיומנויות חברתיות.
2. תיווך וגישור- במקרים מסוימים כאשר נושא המריבה חוזר, ההורה יכול לשמש כמגשר אוביקטיבי. בתהליך הגישור חשוב קודם כל לשמוע כל צד ללא שיפוט ואז לסייע לאחאים להגיע ביניהם להסכם. חשוב לעשות זאת לאחר שהמריבה נרגעת ושני הצדדים רגועים במידת האפשר.
3. למדו את הילדים כיצד לבטא רגשות באופן ישיר, אך לא תוקפני. נסו לתת לגיטימציה לרגשות הילדים גם אם מעשיהם לא מקובלים.
4. גמולים- נסו לתגמל את הילדים במקרה של אי מריבה.
5.הימנעות מחיזוק בזמן מריבה- לדוגמא אם הילדים רבים בזמן צפייה בטלוויזיה, הבהירו להם שהמשך המריבה עלולה לגרום לכיבוי מכשיר הטלוויזיה.
6. גבולות ברורים- איסור מפורש לגבי פגיעה פיסית ומילולית אחד בשני.
 
 

אודות מרכז ההכשרות

מרכז ההכשרות - " זווית שונה ללמידה" בהנהלת אלה ארנון,  נותן מגוון שירותים בנושאים של: מיומנויות למידה , טיפול בחרדות, טיפול בהתקפי כעס, שיפור התקשורת הזוגית והמשפחתית ועוד. ניתן לקבל את השירותים בדרכים שונות כגון: כגון: טיפולים אישיים, טיפולים זוגיים, טיפולים משפחתיים, ייעוצים והדרכות הורים, סדנאות, הרצאות, קורסים וירטואלים ,ספרים וחוברות.


קרא עוד

אירועים בתמונות