טיפול בחרדות

טיפול בחרדות
איך להתמודד עם חרדות ולחצים אותם אנו חווים? איך לטפל בחרדות? ככל שנצליח יותר למסור ולשחרר את מה שאינו בשליטתנו, נצליח להיות פחות לחוצים וחרדים, יותר נינוחים ושלווים וכך נחזיר את תחושת השליטה, הוודאות והביטחון לחיינו. שווה לא?
"החיים מלאים סבל" כך אמר הבודהה.  הוא הוסיף ואמר כי מקור הסבל הוא אינו האירועים החיצוניים הלא נעימים שקורים לנו אלא הדרך השיפוטית בה אנחנו תופסים את המציאות הבלתי רצויה. הסבל נובע מהיקשרויות והיצמדויות לרעיונות מסויימים ("כך הדברים צריכים להיות"), לעונג, להנאה, לנוחות, לרגשות ולתחושות נעימות ולמציאות נעימה בה הדברים הם בשליטה שלנו. 

כאשר המציאות החיצונית מתקיימת לפי הציפיות והשאיפות שלנו אנחנו חשים אושר וסיפוק ואז נאחזים ונקשרים למציאות הרצויה "רק שהכל ימשיך להיות כפי שהוא". בפועל המציאות והעולם הפנימי והחיצוני לנו נמצאים בהשתנות מתמדת. רוב בני האדם מתנגדים לשינויים ומשקיעים הרבה אנרגיות בשמירה על המצב הקיים. כל פעם שאנחנו נאחזים במציאות רצויה אנחנו חווים אי נחת וסבל כי אנחנו עסוקים בלי סוף במחשבות של "רק שהמצב ישאר כפי שהוא" , "בלי הדברים שיש לי עכשיו אין משמעות לחיים שלי", "מה יקרה אם....". מיותר לציין שכל המחשבות הללו יוצרות  ומזינות מעגלים אינסופיים של לחץ וחרדה היות והמוח עסוק בתרחישים עתידיים פוטנציאלים אשר אינם נמצאים בשליטתו. כל פעם שאנחנו מנסים לקחת שליטה על מה שאינו בשליטתנו אנחנו חווים סבל, לחת וחרדה.

אז כפי שאתן מכירים אותי אינני מסתפקת בלהבין את הבעיה אלא חשבתי על כלי מעשי שעשוי לסייע לנו להתמקד רק במה שבשליטתנו ולשחרר את כל מה שלא. זהו אחד הכלים היעילים ביותר לטיפול בחרדות ואתם מקבלים אותו היום ממני במתנה!

ציירו טבלה עם שתי רובריקות: מה שבשליטתי ומה שאינו בשליטתי. חשבו על מצב שמלחיץ אתכם כגון: בחינה, פרזנטציה, פגישה חשובה, בדיקה רפואית וכו'. כיתבו בטבלה קודם אילו גורמים הם בשליטתכם כדי שתבואו יותר מוכנים למצב המלחיץ. לדוגמא: אם האירוע המלחיץ הוא בחינה אז הדברים שבשליטתכם הם: למידה נכונה, עבודה נכונה עם הפחדוהמחשבות המעכבות, תכנון זמן נכון לקראת בחינה, איזון בין פנאי ללמידה, משינה טובה, אכילה נכונה ועוד. באירוע כמו בדיקה רפואית מלחיצה מה שעשוי להיות בשליטתכם הם: מידע קודם על הבדיקה, הכנות פיסיות שקשורות לבדיקה, איזון רגשי לקראת הבדיקה (באמצעות עבודה עם פחד ומחשבות מעכבות, פעילות גופנית מתאימה, הרפיה וכו'). מה אינט בשליטתכם? בבחינה- קושי הבחינה, התנאים הפיסיים של הבחינה, הצוות האנושי שיהיה בבחינה אינו בשליטתם. בבדיקה רפואית התנאים הפיסיים ותוצאות הבדיקה אינם בשליטתכם. המחשבות מתמקדות בעיקר בגורמים הללו ואז אנחנו "נכנסים לסרטים".

אז מה הפתרון? אחרי שעשינו את הטבלה אנחנו נבנה את המחשבה הבאה, אותה נזכיר לעצמנו לעיתים תכופות :"אני בוחר להתמקד בכל הגורמים אשר בשליטתי כדי להגיע מוכן לאירוע x ואת כל השאר (מה שאינו בשליטתי) אני בוחר למסור לבורא עולם" (זה יכול להיות גם "כוח עליון", "כוח הטבע", היקום, ישו, מוחמד, "אמא אדמה" או כל ישות אחרת אליה אתם מתחברים). פעולה זו נקראת שחרור או מסירה וזוהי מיומנות שחשוב נאוד שנתאמן עליה כי היא לא באה לנו באופן טבעי בכלל.

ככל שנצליח יותר למסור ולשחרר את מה שאינו בשליטתנו, נצליח להיות פחות לחוצים וחרדים, יותר נינוחים ושלווים וכך נחזיר את תחושת השליטה, הוודאות והביטחון לחיינו. שווה לא?
 
הטיפים הללו גם מתאימים לטיפול בחרדת בחינות

אודות מרכז ההכשרות

מרכז ההכשרות - " זווית שונה ללמידה" בהנהלת אלה ארנון,  נותן מגוון שירותים בנושאים של: מיומנויות למידה , טיפול בחרדות, טיפול בהתקפי כעס, שיפור התקשורת הזוגית והמשפחתית ועוד. ניתן לקבל את השירותים בדרכים שונות כגון: כגון: טיפולים אישיים, טיפולים זוגיים, טיפולים משפחתיים, ייעוצים והדרכות הורים, סדנאות, הרצאות, קורסים וירטואלים ,ספרים וחוברות.


קרא עוד

אירועים בתמונות