איך להתמודד עם פחד קהל

 עמוד הבית / מאמרים / פחדים וחרדות / איך להתמודד עם פחד קהל
איך להתמודד עם פחד קהל
יגוריה של חרדת ביצוע. הסיבה העיקרית היא החשש שיראו מטופשים בפני אחרים. הם מפחדים שלא יצליחו במשימתם, שישכחו את מה שרצו להגיד, שישתתקו - בקיצור, ש"יפשלו" בפני אחרים במידה כזו שתפחית את הערכתם של האחרים כלפיהם. המאמר מותן כלים טובים איך להתמודד עם פחד קהל
איך להתמודד עם פחד קהל
שלום לכם, קוראי היקרים, בחרתי לכתוב את הטור היום על נושא של פחד קהל. נושא זה מעסיק רבים מאיתנו ואף קיבלתי בקשה ספציפית לכתוב על נושא זה (כנראה שמשתלם לבקש....).

אנשים רבים חוששים לקום ולדבר בפני קהל. הסיבה העיקרית היא החשש שיראו מטופשים בפני אחרים. הם מפחדים שלא יצליחו במשימתם, שישכחו את מה שרצו להגיד, שישתתקו - בקיצור, ש"יפשלו" בפני אחרים במידה כזו שתפחית את הערכתם של האחרים כלפיהם.
 
מהי חרדת-פחד קהל?
 
 
למעשה מדובר בחרדה השייכת לקטיגוריה של חרדת ביצוע, כמו חרדת בחינות. הסימנים המאפיינים פחד קהל הם: חולשה, דופק מואץ, פה יבש, בחילה, ואפילו תחושת עלפון.
גם מי שלא סובל מחרדה מוגזמת, סביר שיחווה עם תחילת הדיבור התרגשות שתתבטא ברעד, דופק מואץ, הזעה מוגברת ואולי גם הפרעות בשטף הדיבור (גמגום,בלק אווט, ירידה בריכוז ובזיכרון.התופעות מופיעות בעיקר בדקות הראשונות ועל פי רוב דועכות בהדרגה.
בעודי כותבת שורות אילו עולה בדמיוני דמותו של שמואל (דם בדוי). שמואל הינו גבר בן 38, המשמש מנהל בכיר בחברה. הוא נחשב כמנהל מאוד מוצלח ומוערך בעיני עובדיו ולקוחותיו. כבר בפגישה הטיפולית הראשונה ניכר היה כי הוא חש הרבה בושה ואשמה בשל הבעיה עימה הגיע לטיפול. הוא סיפר לי בקול שקט כי בתוקף תפקידו הוא אמור לנאום בפני קהלים שונים בתדירות גבוהה. לפני כל פעם שהוא עולה לנאום הוא חש כאבים חדים באזור בית החזה, הלב שלו דופק במהירות גבוהה והוא מתמלא בזיעה קרה.הוא מתמלא עוד יותר פחד מהמחשבה שמא מישהו עלול לגלות שהוא נמצא במצב של חרדה ועושה הכל כדי להסתיר זאת. מפידבקים שהוא מקבל מקהל שמעיו לא שמים לב שהוא בחרדה ואף מחמיאים לו על נאומיו, אך מבחינתו הוא מותש וחסר אנרגיות לאחר כל נאום כזה. "אני יודע שאני מנהל טוב, אז למה לעזזל אני חש כל כך הרבה פחד מול קהל?"
כאבו של שמואל היה כה חשוף ונוגע ללב. שמואל רגיל להיות אדם "מצליחן", במשך כל חייו הוא הצטיין בכל מה שעשה ופתאום הוא מוצא את עצמו חש חוסר אונים מוחלט מול החרדה. כפי שכבר כתבתי בטורים הקודמים, חרדה היא מעין פעמון אזעקה של הגוף המתריע בפני סכנה. החרדה מאלצת את האדם לעצור רגע ולהתבונן פנימה. חרדתו של שמואל נבעה ממספר גורמים: ציפיותיו הגבוהות כלפי עצמו וכלפי הישגיו, המתבטאות במחשבות חוזרות של "אני חייב להצטיין",הדחקה מסיבית של רגש הפחד מכישלון, וסדר יום עמוס במיוחד שלא מותיר מספיק זמן למנוחה ולהרפיה ויוצר עומסים גדולים מדי על המוח, הגוף והנפש.
 
כיצד לטפל בחרדת-פחד קהל?
 
 
על פי הגישה האינטגרטיבית ,באמצעותה אני מטפלת, עבדתי עם שמואל בשלושה מוקדים: התנהגות, מחשבה ורגש. ברמה ההתנהגותית לימדתי את שמואל כיצד להיכנס למצב של הרפיה. בעזרת תרגילים של דימיון מודרך, שמואל הצליח לשלוט טוב יותר על התפקודים הפיזיולוגים של גופו גם כאשר דמיין את עצמו עומד מול קהל וגם ברגע האמת. בתרגילים אילו שמואל למד כיצד לנשום נכון וכיצד להשתמש בתמונה של מקום מרגיע ולקבע אותה בתחושות הגוף. כלי התנהגותי נוסף הוא: הכנה טובה יותר של שמואל לפני הנאום. הוא למד כיצד להכין את המצגות בצורה כזאת שיעזרו לו להתמקד בנקודות החשובות, אותן רצה לאמר ופחות להיסחף אחרי האסוציאציות העולות בו תוך כדי ומקשות עליו לחזור באופן ממוקד לנושא המוגדר של ההרצאה. כמו כן, שמואל נטה לייחס לשומעיו הבכירים יותר בקהל יראת כבוד מופרזת וככל שהרבה לחשוב עד כמה הם מוצלחים ומכובדים, כך הרבה להילחץ. עודדתי אותו להשתמש בחוש ההומור ולדמיין את שומעיו בכובע ליצן ועם אפים אדומים.
ברמה המחשבתית-קוגנטיבית, איתרתי יחד עם שמואל את המחשבות יוצרות הלחץ שלו כגון: "אני תמיד חייב להצטיין". את המחשבות המעכבות בדקנו באופן רציונלי ושינינו אותן יחד למחשבות מקדמות כגון: "אני מסוגל להביע את דברי מול קהל באופן ברור וממוקד".

ברמה הרגשית, הוצאנו את הפחד של שמואל לאור. חקרנו יחד את מקור רגש פחד מכישלון מול קהל ולימדתי את שמואל כיצד להתיידד עימו ולהפוך אותו לדחף. באופן זה, הוא התוודע בפעם הראשונה לפחדיו העמוקים, מהם התעלם כל השנים. הפחדים המודחקים הצטברו לסימפטום של פחד קהל. ברגע ששמואל הפסיק להילחם בפחדים ולמד לקבל אותם הסימפטום הלך ונחלש.

כעבור עשרה מפגשים טיפוליים שמואל עדיין התרגש לפני כל נאום בפני קהל, אך הוא היה מסוגל להשתלט על ההתרגשות הזאת ולהתמודד עימה. יתרה מכך, הוא הצליח להכיל את הכלים שלמד בטיפול על תחומים אחרים וחשובים בחייו.

אודות מרכז ההכשרות

מרכז ההכשרות - " זווית שונה ללמידה" בהנהלת אלה ארנון,  נותן מגוון שירותים בנושאים של: מיומנויות למידה , טיפול בחרדות, טיפול בהתקפי כעס, שיפור התקשורת הזוגית והמשפחתית ועוד. ניתן לקבל את השירותים בדרכים שונות כגון: כגון: טיפולים אישיים, טיפולים זוגיים, טיפולים משפחתיים, ייעוצים והדרכות הורים, סדנאות, הרצאות, קורסים וירטואלים ,ספרים וחוברות.


קרא עוד

אירועים בתמונות