תרגול הרפיה

תרגול הרפיה
הרפיה זוהי טכניקה המסייעת מאוד להשגת רוגע ואיזון נפשי
תרגול הרפיה
 
פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו ביומיום  מצויים בעשייה בלתי פוסקת ורצים ממשימה למשימה.
בעקבות עומס הגירויים והמשימות בחברה המודרנית גם התודעה שלנו אינה שקטה
ובעת ובעונה אחת מתרוצצות בראשנו מחשבות רבות.
לעיתים כל מה שהאדם זקוק לו הוא לנתק את זרם המחשבות או לפחות להפחית אותו.
כפי שאמר אחד ממטופלי "אם רק יכולתי ללחוץ על כפתור במוח ולכמה רגעים לכבות את זרם המחשבות".
 
הבשורה הטובה היא שיש דרך לעשות זאת או לפחות להתקרב לכך- הרפיה. 
הרפיה היא סוג של מדיטציה שבה אנו מתחברים לנשימות עמוקות ומתמקדים בגירוי מסוים.
הגירוי יכול להיות נשימה, מנטרה (מילה או היגד שאנו מתמקדים בו במחשבותינו), תמונה מרגיעה ועוד.

ההרפיה מסיעת לאדם לחדד ולשפר את יכולות המוח בכלל ואת הריכוז בפרט, מאפשרת לאדם להתנהל ביומיום מתוך התמקדות בכאן ועכשיו ומסייעת בהפחתת לחצים וחרדות ובניהול אורח חיים בריא בכלל.
הרפיה לפני השינה מסיעת לאדם בתהליך ההרדמות (היות ובאמצעות ההרפיה המוח נכנס למצב של גלי אלפא, שהוא השלב הראשון של שינה) וכן משפרת את איכות ועומק השינה של האדם.

מניסיוני כמטפלת, ההרפיה היא הכלי המסיע ביותר לאנשים הסובלים מרמת לחץ גבוהה ומהפרעות שינה (שתי התופעות הללו מתקיימות על פי רוב ביחד אצל אותו אדם).
 ניתן להיעזר בזמן ההרפיה במוסיקה מרגיעה.  
 
על מנת שכל אחד ואחת מכם יוכל להתנסות בהרפיה, אני מצרפת הנחיות מפורטות לביצוע הרפיה,
בה אני משתמשת לעיתים קרובות בטיפולים ובסדנאות, אותן אני מנחה:
 
שבו בנוחות על הכיסא, עיצמו עיניים, נישמו עמוק לתוך חלל הבטן. הכניסו והוציאו אויר דרך האף.כווצו חזק את שרירי הפנים, החזיקו קצת את הכיוווץ, הרפו בבת אחת.כווצו חזק את הכתפיים, החזיקו קצת את הכיווץ, הרפו בבת אחת. כווצו חזק את הידיים- הזרועות ואצבעות הידיים, החזיקו קצת את הכיווץ, הרפו בבת אחת.כווצו חזק את הבטן והישבן, החזיקו קצת את הכיווץ, הרפו בבת אחת.כווצו חזק את הרגליים, החזיקו קצת את הכיווץ, הרפו בבת אחת.כווצו חזק את  כל הגוף, החזיקו קצת את הכיווץ, הרפו בבת אחת.עכשיו נסו לדמיין ולהתמקד  במקום שמרגיע אתכם. זה יכול להיות מקום אמיתי או דמיוני. דמיינו את המקום עם כל החושים. שימו לב מה אתם רואים, מה אתם שומעים, מה אתם חשים, מה אתם מריחים ואולי גם טועמים. נישמו לתוך התמונה והישארו איתה עוד קצת. (ניתן להשתהות ככה עוד דקה עד מספר דקות). מי שרוצה יכול לקרוא לתמונה בשם ולשמור את השם כמו ששומרים קובץ במחשב. כל פעם שתירצו תוכלו לשלוף את התמונה בדמיונכם.לאט לאט  התחילו להזיז את כפות הידיים פנימה והחוצה כדי להתחיל להחזיר תחושה לגוף. לאט לאט התחילו לחזור אלינו לכאן ועכשיו ולפקוח עיניים.       
 
                                                   כלים ליישום ההרפיה:
 
את ההרפיה ניתן לבצע בישיבה או בשכיבה.  על מנת לחדש ריכוז במהלך  היום, ניתן להפעיל את הגוף באופן פיזי למספר דקות של פעילות אירובית למשל:לקפוץ, לרקוד, להתאגרף וכדומה. לאחר מכן ניתן לעבור להרפיה בישיבה על כיסא או על רצפה/שטיח עם כרית תומכת. במהלך היום לא רצוי לבצע  את ההרפיה  בשכיבה כדי למנוע הירדמות לא רצויה. לפני  השינה מומלץ להיכנס להרפיה בשכיבה על הגב עם הידיים לצדדים. ישנם צורות ודרכים שונות לביצוע הרפיה. החשיבות בהרפיה היא בהתמקדות בגירוי שנעים לנו. ישנם אנשים שיעדיפו לבצע יותר הרפיה דרך תנועה, פעילות גופנית עם התמקדות בנשימה, השחלת חרוזים, שטיפת כלים, התבוננות בפרח ו/או בדגים באקווריום.  כל אחד מסוגל ליישם את ההרפיה המתאימה לו בחיי היומיום ולהתמיד בה. אפשר להתחיל בפעם בשבוע ובהדרגה להגדיל את המינון.  בהצלחה!!!
 
לשמיעת קובץ הרפיה ולתרגול 
 
 
 
                                               

אודות מרכז ההכשרות

מרכז ההכשרות - " זווית שונה ללמידה" בהנהלת אלה ארנון,  נותן מגוון שירותים בנושאים של: מיומנויות למידה , טיפול בחרדות, טיפול בהתקפי כעס, שיפור התקשורת הזוגית והמשפחתית ועוד. ניתן לקבל את השירותים בדרכים שונות כגון: כגון: טיפולים אישיים, טיפולים זוגיים, טיפולים משפחתיים, ייעוצים והדרכות הורים, סדנאות, הרצאות, קורסים וירטואלים ,ספרים וחוברות.


קרא עוד

אירועים בתמונות