דחיינות

דחיינות
הדחיינות גורמת לנו סבל וכי אנו משלמים עליה מחירים לא מעטים. דחיינות יוצרת הרבה אשמה ומועקה ואנחנו לא מרגישים באמת חופשיים כי יש תמיד עננה שרובצת עלינו מעצם זה שדחינו את המשימה

מה לעשות עם הדחיינות
איך להפסיק לדחות


הרבה אנשים סובלים מדחיינות! את זה אני הולכת ומגלה יותר ויותר כאשר אני מנחה קבוצות ומטפלת באופן אישי. אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני אנשים זוהי הדחיינות. כולנו דוחים משימות כל יום ביומו. אחד דוחה את העיסוק בלמידה, השני דוחה את מטלות הבית, השלישי דוחה פעילות פנאי ו/או פעילות גופנית והרביעי דוחה מפגשים אינטימיים (רגשיים ומיניים) עם בן-בת הזוג. יש אנשים שנוטים לחשוב כי אנו נוטים לדחות משימות שפחות חשובות לנו, אך האמת היא  שיש לנו נטייה לדחות משימות דווקא בתחומים שכן חשובים לנו! כלומר הרבה פעמים דחיינות באה יחד עם ציפייה להצליח או לבצע משימה בצורה טובה.
לדחיינות ישנן מחירים ורווחים. הרווח העיקרי שיש לנו מדחיינות הוא שבטווח הקצר הוא פוטר אותנו מהתמודדות עם משימה שמרתיעה אותנו או יוצרת בנו דחייה. לכאורה כאשר אנחנו לא עושים נפטרנו מאי הנעימות הכרוכה בביצוע המשימה. עם זאת מהר מאוד אנו מבינים כי הדחיינות גורמת לנו סבל וכי אנו משלמים עליה מחירים לא מעטים. דחיינות יוצרת הרבה אשמה ומועקה ואנחנו לא מרגישים באמת חופשיים כי יש תמיד עננה שרובצת עלינו מעצם זה שדחינו את המשימה. בנוסף לכך אדם חווה מחירים נוספים שאינם רק רגשיים הנובעים מאי ביצוע המשימות לדוגמא: הישגים לימודיים לא מספקים, בית מבולגן/מלוכלך, יחסים לא טובים עם עצמינו ועם אחרים ועוד.


אז איך בעצם מתמודדים עם דחינות?


 קודם כל חשוב להבין כי דחיינות נובעת מפחד סמוי מכישלון ומחידלון. סטודנט שקשה לו לשבת ללמוד יטה לדחות למידה כי הסיטואציה של לשבת ללמוד בשקט בחדר, ללא תנועה, מעורר בו פחד סמוי. רב הסיכויים שהוא לא ירגיש את הפחד אלא יחווה אותו יותר כתירוצים הבאים לידי ביטוי במחשבות מעכבות כגון: "זה משעמם", "אין לי כוח". בעצם המחשבה העמוקה שעומדת על הפרק היא "אני לא מסוגל להתרכז בלמידה עצמית". בנוסף האדם הדחיין דווקא נוטה לדרוש מעצמו יותר ברמת הציפיות לדוגמא הסטודנט הדחיין יתכנן ללמוד במשך שעות, מה שהוא כמובן לא מציאותי כלל עבורו. אז מה עושים? קודם כל הגדירו לשבוע הזה משימה ספציפית וקטנה שקשורה לתחום אותו אתם דוחים. לדוגמא: אם אתם דוחים פעילות גופנית, הגדירו לעצמכם השבוע רק ללכת 5 דקות. הקטנת המשימה עוזרת להקטנת הפחד. כשמגיע הזמן לבצע את המשימה אימרו לעצמכם: "יש לי פחד ומותר לי לפחד (לגיטימציה לפחד), עם זאת אני מסוגל ללמוד כיום במשך 10 דקות או ללכת 5 דקות (תלוי במשימה שהגדרתם)" ואז בצעו את הפעולה. אם זה לא עובד, הקטינו את המשימה עוד יותר ואם זה כן עובד הגדילו את המשימה בשבוע הבא.

 



ל
רכישת הספר החדש של אלה ארנון
"קל בחומר- להצליח ללמוד כל אחד יכול"
 לחץ כאן


 

אודות מרכז ההכשרות

מרכז ההכשרות - " זווית שונה ללמידה" בהנהלת אלה ארנון,  נותן מגוון שירותים בנושאים של: מיומנויות למידה , טיפול בחרדות, טיפול בהתקפי כעס, שיפור התקשורת הזוגית והמשפחתית ועוד. ניתן לקבל את השירותים בדרכים שונות כגון: כגון: טיפולים אישיים, טיפולים זוגיים, טיפולים משפחתיים, ייעוצים והדרכות הורים, סדנאות, הרצאות, קורסים וירטואלים ,ספרים וחוברות.


קרא עוד

אירועים בתמונות