התמודדות עם חרדה בזמן מלחמה

 עמוד הבית / מאמרים / פחדים וחרדות / התמודדות עם חרדה בזמן מלחמה
התמודדות עם חרדה בזמן מלחמה
מלחמה? טכניקה יעילה בצורה יוצאת דופן היא להחליף דאגה באהבה. כל פעם שאני מוצאת את עצמי דואגת לחיילי צה"ל אני מדמיינת את עצמי שולחת להם אהבה ללא תנאי מעומק ליבי. האהבה זהו הרגש היחיד שיכול להתחרות בפחד. אהבה ממלאת אותנו באנרגיות וגם יש לה השפעה מרחיקת לכת.
התמודדות עם חרדה בזמן מלחמה

את המאמר הזה אני כותבת בעיצומו של מבצע צוק איתן. היום הוא היום ה-15 ללחימה והסוף לא נראה באופק. הילדים בבית- אין קיטנות ואין גנים, כל יום מגיעות ידיעות על חיילים הרוגים ופצועים, יש אזעקות ורוב הזמן נמצאים בבית ולאף אחד אין ממש מצב רוח.  מהם הרגשות והתחושות אותם אני חווה? עצב, פחד ממה שקורה וממה שעלול לקרות, כעס, חוסר אונים ולעיתים גם סוג של ייאוש. בימים כאלו יש תחושה שזה לא עומד להיגמר ושהחיים נעצרים ללא מוצא או נקודת יציאה.
יחד עם זאת בחלק לא מבוטל מהזמן אני מנסה ואף מצליחה לשמור על יציבות ואיזון. רציתי לחלוק אתכם איך אני עושה זאת ולתת לכם טיפים בנושא:

-          קודם כל חשוב להבין ולזכור  את "חוק הארעיות" לפיו הכל משתנה ובר חלוף. גם אם עכשיו נדמה שהמצב לא יגמר ושתמיד נרגיש את המועקות הללו, זה לא נכון! עוד יבואו ימים טובים מאלה!

-          להיות פעילים הן בתוך הבית והם מחוצה לו. בימים כאלה הנטייה היא להסתגר ולא לרצות לצאת מביתנו גם בגלל סיבות ביטחוניות וגם כי הסתגרות היא אחת התגובות למצבי חרדה. פעילות בדרך כלל מתקשרת לתנועה גופנית. תנועה גופנית משחררת בגוף חומרים פעילים כגון אנדרנלין וסרטונין ומשפרת את מצב הרוח. ניתן לשים מוסיקה ולרקוד או לקפוץ בבית יחד עם הילדים ומומלץ גם לצאת להליכה מידי פעם ולנשום אויר צח או ללכת לחדר כושר בסביבת המגורים שלנו. בימים אילו אני מקפידה לתרגל יוגה בבית ולצאת להליכות בערב.

-          מומלץ להתעדכן בחדשות לא יותר משלוש פעמים ביום וגם אז לזמן קצר. מהדורות החדשות בטלוויזיה ובערוצים מסוימים ברדיו חייבים לספק תוכן במשך כל שעות היום ולכן מביאות פרשנים מסוגים שונים שלא באמת יודעים מה יהיה וישנה חזרתיות רבה בדיווחים ובפרשנויות. אנחנו נוטים לצפות הרבה בטלוויזיה ולהתעדכן ללא הרף כי זה נותן לנו אשליית שליטה בפועל זה מאוד מדכא אותנו וגורם לנו להרגיש יותר חסרי אונים מול המצב.
-          השלימו פרויקטים שהרבה זמן רציתם לעשות ולא עשיתם. כמו שאומר המשפט "כשהחיים נותנים לך לימונים הפוך אותם ללימונדה!". בימים כאלה נמצאים יותר בבית ומומלץ להיות עסוקים כדי לא ליפול לדכדוך וייאוש. בשבועיים האחרונים השלמתי הרבה פרויקטים שדחיתי הרבה זמן: עשיתי סדר בחומרים המקצועיים שלי, סידרתי ארונות, כתבתי עבודה שאני צריכה להגיש בספטמבר, בדקתי עבודות של סטודנטים ואני כותבת במרץ וכמעט מסיימת  לכתוב את "ספר מיומנויות הלמידה השלם", הספר הראשון שלי אותו אני מתכוננת להוציא לאור.

-          לעסוק בפעילות שעשויה לתרום ולהיטיב עם אחרים. כל פעם שאנחנו עושים למען אחרים אנחנו מחזירים לעצמנו שליטה וביטחון, חשים סיפוק ומצב הרוח משתפר. אני החלטתי למשל לכתוב עבורכם את הטיפים כדי לעשות טוב ולתרום לכם מניסיוני ומהידע שלי.
-          תרגול הרפיה. בימים כאילו אנחנו מאוד דרוכים ועוד יותר קשה לנו להרפות ולשחרר, יחד עם זאת תרגול הרפיה של חמש דקות יכול לסייע לנו מאוד לצבור כוחות ולהפחית את הלחץ. אני מתרגלת כל יום מדיטציה וזה נותן לי המון כוחות. לשמיעת קובץ בעזרתו תוכלו לתרגל לחץ כאן.

-          לתת מקום לפחד, לעצב, לכעס ולרגשות ולתחושות האחרים. כל הרגשות הם ליגיטימים ולא כדאי לשפוט את עצמינו אם אנחנו חווים תחושות כאלה (אפילו אם זה מגיע לידי בכי). משפט המפתח הוא :"מותר לפחד, מותר להיות עצובים" זה לא מעיד על חולשה.

-          טיפוח מחשבות מיטיבות. המחשבות האוטומטיות הרצות בראש בימים אילו עלולות להיות פסימיות וקודרות  כגון: "אין מה לעשות", "אין לי כוח", "אין טעם לכלום", "המצב חייב להיגמר". מחשבות מסוג זה יוצרות הרבה כאב וסבל. מצד אחד זה טבעי לחשוב כך, אך מאידך חשוב להבין שאילו הן רק מחשבות ושרצוי לעצור אותן בעדינות ולאמר לעצמינו מחשבות חלופיות כגון:"המצב הוא זמני", "אני מסוגל להתמודד", "אני בוחר להסתכל גם על הדברים הטובים שקורים ולהכיר תודה על מה שיש" וכדומה.

-          טכניקה יעילה בצורה יוצאת דופן היא להחליף דאגה באהבה. כל פעם שאני מוצאת את עצמי דואגת לחיילי צה"ל אני מדמיינת את עצמי שולחת להם אהבה ללא תנאי מעומק ליבי. האהבה זהו הרגש היחיד שיכול להתחרות בפחד. אהבה ממלאת אותנו באנרגיות וגם יש לה השפעה מרחיקת לכת. החיילים והמשפחות הסובלות זקוקות להרבה אהבה ללא תנאי, העולם שלנו זקוק לאהבה הזאת ויש ביכולתנו לתרום בכך לעצמנו, ליקרים לנו וגם לעולם כולו.
מחבקת אתכם ומאחלת לי ולכם שנצליח להתמודד באיזון עם המצב ושנזכה לשקט ושלווה ארוכי טווח.

מכל הלב
הרבה אהבה
אלה

אודות מרכז ההכשרות

מרכז ההכשרות - " זווית שונה ללמידה" בהנהלת אלה ארנון,  נותן מגוון שירותים בנושאים של: מיומנויות למידה , טיפול בחרדות, טיפול בהתקפי כעס, שיפור התקשורת הזוגית והמשפחתית ועוד. ניתן לקבל את השירותים בדרכים שונות כגון: כגון: טיפולים אישיים, טיפולים זוגיים, טיפולים משפחתיים, ייעוצים והדרכות הורים, סדנאות, הרצאות, קורסים וירטואלים ,ספרים וחוברות.


קרא עוד

אירועים בתמונות